PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 24 november 2017

Nyhet. Allt om Aktiva klassrum på Facebook.

Nu finns det en grupp som heter Aktiva klassrum på Facebook med allt du behöver veta om aktiva och flexibla klassrum. Vi nöjer oss inte med mer idrottslektioner och daglig rörelse utan vi utvecklar framtidens klassrum. Läs om bra exempel från hela världen. Hur arbetar man med detta i Sverige, USA och Europa? David Sladkey i Naperville är ett bra exempel. Jag har sett honom arbeta live och han är en av de främsta pedagogerna jag sett någonsin. Vad gör honom och framförallt hans elever så duktiga? Finns det fler bra exempel? Ja!! Dr John Ratey har tipsat mig om framgångsrika skolor och länder. Vad är bevisat? Vad säger forskningen?
Ståbord är populära. Varför det? Är det lönt att lägga pengar på det? Vad finns det för möbler och utrustning? Vad är beprövat och bra? Brain breaks - skapar det arbetsro eller oro? Pulsövningarna i klassrummet? Jag deltar i en vetenskaplig studie och ska publicera resultat våren 2018. Ger korta pulsövningar i matematiksalen mätbara resultat i koncentration, arbetsminne och inlärning för elever i åk 7? Spännande. Gå med i gruppen på Facebook. Dela med dig. Kollegialt lärande. I gruppen Aktiva klassrum ska du kunna hitta en idébank med bra övningar, pedagogik, bevis, länkar till bra reportage och filmer.
Givetvis kommer du att kunna läsa allt här på bloggen!