PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 15 september 2017

The body-mind connection del 3: Hjärnforskning.

"In order for a man to succeed in life, God provided him with two means, education and physical activity. Not separately, one for the soul and one for the body, but for the two together. With theese two means, man can attain perfection" (Från boken Spark av Dr John Ratey).
Man har lärt sig mer om hjärnan de senaste 10 åren än under de föregående 200 åren. Det är relativt nytt att hjärnan är färdigväxt först vid ca 25-årsåldern och att den är plastisk. Tonåringarna har en enorm förmåga till inlärning och de nervbanor som inte används gallras bort. De som används stärks och blir effektivare, precis som en muskel. Use it or loose it! Elever som förstår att inlärning förändrar hjärnan och att de kan bli smartare ökar sin motivation och måluppfyllelse. The body-brain system består av flera system som tex nervsystemet, cardiovaskulära systemet och matsmältningssystemet. Alla påverkar inlärning, koncentration, minne, motivation och prestation. Studier visar att regelbunden fysisk aktivitet, kost, stress och sömn är viktigt för the body-brain system, och att det är negativt för inlärningen att minska ner på rörelse och fysisk aktivitet i skolan på bekostnad av mer teoretiska ämnen. Fysisk aktivitet är en mycket kraftfull medicin för humöret och välmående, och det mildrar lättare till moderata depressioner. BDNF, som bildas vid medel- och högintensiv fysisk aktivitet, hjälper hjärnceller och synapser att växa. De nya hjärncellerna bildas dessutom i hippocampus, som har en central roll för långtidsminnet. Fysisk aktivitet verkar vara det som påverkar de exekutiva funktionerna mest. Det finns många fler effekter som att fysisk aktivitet ökar blodflödet till hjärnan med 20%, ökar därmed syresättningen och  kapilläriseringen av hjärnan och det ökar utsöndringen av neurotransmittorer som dopamin, serotonin, noradrenalin, endorfin mm.
Studier visar att personer som tränar regelbundet mår bättre och de presterar också bäst i de teoretiska ämnena. I världens bästa skola bygger man in bra kostvanor, den absolut nödvändiga fysiska aktiviteten, livslång hälsa, positiva känslor, en bra inlärningsmiljö och undervisningsstrategier för att integrera rörelse och sensoriska aktiviteter under lektionerna. Fysisk aktivitet förtjänar en plats i dagens och framtidens skola och ska jämställas med ämnen som matematik, naturvetenskap och språk.