PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 6 februari 2017

Kan man man dra forskningsmässigt slutsatser av resultat på en skola?

Puls+ tar in forskning i skolans värld och vår ambition är att samla in data och utvärdera projektet, så att det kan utvecklas. Kan vi se förändringar i inlärning utifrån våra förutsättningar och våra elever? Kan vi få fler elever att lyckas? Den senaste forskningen visar att fysisk pulshöjande aktivitet stärker hjärnan, och att röra på sig kan vara det viktigaste du kan göra för din hjärna. Det är märkligt att inte alla som arbetar med barn och ungdomar känner till detta. Synen på Idrott & Hälsa och en aktiv skoldag börjar förändras och vi är övertygade om att det är framtiden. Puls+ har inga möjligheter eller resurser att vara en vetenskaplig studie eller ett forskningsprojekt. Att mäta inlärning är dessutom ytterst komplicerat eftersom det påverkas av så många faktorer.
Vi vill göra ett så bra arbete som möjligt för att kunna få varje elev att lyckas, att påverka skolutvecklingen "underifrån", att bilda opinion, att öka den fysiska aktiviteten, att få ungdomar och barn att hitta vägar till välmående, att få pedagoger och elever att hitta koncentrationsnycklar mm. Skulle vi dessutom hitta ett bra sätt att mäta förändringar i skolans värld, så är det av stort intresse för alla. Bra utvärderingar, insamling av data, förändringar, utveckling är av stor betydelse och tillsammans med forskningsrapporter kan vi påverka i positiv riktning.
Det är inga små ambitioner och det bygger på att vi är många som påverkar skolledare och politiker. Fler och fler skolor startar lovande pulsprojekt runt om i landet. Keep up your good work!