PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 15 februari 2018

Allt fler unga tjejer mår psykiskt dåligt.

Malou efter tio gästas av artisten Isa, som berättar om sin ångest och kraschen efter Mello. Anders Hansen berättar om varför så många unga tjejer mår dåligt och ger några konkreta tips vad man kan göra. Det handlar framförallt om livsstil. Ensamhet, sömn, stillasittande, skärmtid, mobiler mm.
Anders Hansen berättar om en intressant studie där hälften lämnade sin mobiltelefon utanför klassrummet och hälften hade den i flygplansläge i klassrummet. Eleverna som lämnade telefonen utanför klassrummet presterade bättre. Intressant. Vad händer i hjärnan? Hur triggar mobilen belöningscentrum? I min föreläsning, som ligger på URPlay i fem år, går jag igenom hur fysisk aktivitet påverkar belöningscentrumet, som är hjärnans motor och som driver våra handlingar. Är våra klassrum anpassade efter hur hjärnan fungerar? Knappast. Framtidens klassrum är optimerat för inlärning efter hjärna, pedagogik och lust. Ångest och stress orsakas av samma system i kroppen, och det är hög tid att eleverna får undervisning i hälsa och psykisk ohälsa. Fysisk aktivitet är en krockkudde mot stress och ångest. Det gör helt enkelt att man tål det bättre.