PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 4 februari 2017

Pulsprojekt i Danmark uppmärksammas!

Vår samverkansskola Langhøjskolen i Danmark visar fina resultat redan efter ett halvår. Deras pulsprojekt uppmärksammas i massmedia. Läs artikeln här. Puls+ föreläste om "Pulsträning och inlärning" på deras skola innan de startade projektet, och vi är stolta att ha ett litet finger med i deras arbete och att vi har kunnat inspirera en fantastiskt duktig skola. Puls+ ger ringar på vattnet även på andra sidan Öresund! Bra jobbat Peter Büchner Hede och kollegor! Vi fortsätter vår samverkan och vi ses snart!


"Elever på Langhøjskolen starter dagen med høj puls. Pulsprojekt på Langhøjskolen skal styrke elevernes indlæring. Skolens pulsprojekt har nu kørt siden august, og er blevet taget 
 riktigt godt imod af både elever, förældre og lærere. Det er Peter Büchner Hede, der er SFO-leder, som har taget initiativ til den utraditionelle start på skoledagen. Inspirationen er hentet fra USA og Sverige, hvor det flere steder er blevet en fast del af hverdagen, at eleverne starter med intensiv pulstræning for at forbedre ."