PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 27 februari 2018

Professor Charles Hillman rekommenderade mig världens bästa studie.

Professor Charles Hillman rekommenderade en systematisk översikt när jag hade kontakt med honom strax innan jul. Det är den senaste (2016) och för närvarande den bästa studien om hur fysisk aktivitet och god kondition påverkar hjärnans struktur och funktion hos barn. Den andra halvan av studien handlar om akademisk prestation och inlärning. Använd gärna en systematisk översikt eller metaanalyser. Enskilda små studier som vissa tidningar skriver om med braskande rubriker kanske kan locka läsare för stunden, men det håller inte i längden.
”The present systematic review found evidence to suggest that there are associations among PA, fitness, cognition, and academic achievement. Improvements in EF are frequently associated with acute bouts of activity and fitness. Improvements in academic achievement are also found with acute activity. Delivery of physically active lessons generally results in improvements in academic achievement, whereas attempts to increase activity in PE do not.” Läs hela studien här.