PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 23 februari 2020

Påverkar fysisk aktivitet studieresultat och inlärning?

Att fysisk aktivitet påverkar hjärnan är bevisat och behöver inte diskuteras. Men frågan om det påverkar inlärning diskuteras med rätta. Vill du veta mer så bokar du en föreläsning med tyngdpunkt mot det där jag går igenom det vetenskapliga läget. En del gamla sanningar utmanas och ibland drar man för långtgående slutsatser utifrån felaktig information. Även forskarna är oense om vilken typ av fysisk aktivitet som ger resultat. Kontakta PULS+ och få del av det senaste och viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar