PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 21 februari 2020

Ger aktivt lärande bättre inlärning? Tveksamt enligt ny metastudie.

En metaanalys med 4082 barn (7.5-11.1 år), visar att aktivt lärande på barn är tveksamt. Matematikresultaten blev knappast bättre. Men inte heller sämre.
Det positivaste är att det verkar bidra till öka den dagliga rörelsen.
Läs hela studien och fördjupa dig i de olika studierna. Det finns en del brister i studierna om aktivt lärande. Det behövs mycket bättre studier.
När ni arbetar med aktivt lärande så bygger det på flera ben dvs ökad daglig rörelse, ökat engagemang, samarbete, inlärning, glädje, arbetsro osv.

Studien hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar