PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 19 januari 2020

Tveksam forskning om barn och ungdomars stillasittande och fysiska aktivitet.

Sciencenorway och en av våra bästa fysiologer pekar på stora brister i studier om barn och ungdomars dagliga rörelse, fysiska aktivitet och stillasittande. Bristerna är många och ett exempel är att man bara använt objektiva mätmetoder under 10-15 års tid. Man vet helt enkelt inte hur mycket vi rört på oss tidigare. I andra studier ger enkätfrågor utrymme för subjektiva och felaktiga svar. Forskare ska vara kritiska, men om vi vänder på resonemanget så det finns inte många positiva rapporter. Forskarna får steppa upp och ge oss mer bra fakta på barn och ungdomar.
PULS+ har bidragit med mer vetenskaplig grund till skillnad mot olika andra aktörer som bara upplever förbättringar. De bidrar med inspiration och glädje, men kan inte användas som grund att förändra skolan.

Forskare har svårt att nå ut med sin forskning. Deras arbete står ofta och dammar i bokhyllan. Skolan har också svårt att ta till sig ny forskning. Det är också viktigt att skolan inte blir en arena för nya rön som inte har vetenskaplig grund.
PULS+ föreläser runt om i Sverige under våren och har möten inbokade med internationellt högt ansedda experter och forskare.
Hör av dig om du vill optimera och maximera din hälsa,  prestation och inlärning. På rätt grund!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar