PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 27 januari 2020

Fysisk aktivitet är den effektivaste naturliga behandlingen för ADHD, men används förvånansvärt lite!

Fysisk aktivitet är det effektivaste naturliga sättet att förbättra kognitiva symptom på ADHD, enligt en ny metaanalys som publicerades i The Journal of Psychiatric Research.
Trots de starka bevisen för att det verkligen hjälper, så är det mindre troligt att barn med ADHD deltar i fysisk aktivitet dagligen, enligt en studie som nyligen publicerades i The Journal of Attention Disorders.
Metaanalysen inkluderade 18 studier publicerade mellan 1980 och 2017 på fyra kategorier av icke-farmakologiska ingrepp: neurofeedback, kognitiv
beteendeterapi (CBT), kognitiv träning och fysiska övningar.
De neuropsykologiska effekterna mättes med hjälp av objektiva kognitiva mätmetoder, inklusive datoriserade och icke-datoriserade test, genomförda på deltagare i åldern 4 till 50 med både medicinerad och omedicinsk ADHD.
De mätte förbättringar i fem kategorier av kognitiva funktioner: mental flexibilitet, hämning, uppmärksamhet, arbetsminne och högre verkställande funktioner (planering och resonemang).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar