PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 2 januari 2020

Dags för skolor att planera in sömn för bättre hälsa, välmående och inlärning.

Fysisk aktivitet är fortfarande undervärderat i skola och samhälle. Trenderna och de dåliga vanorna är svåra att vända. Det finns några få undantag som tex Finland där den negativa kurvan har vänt. Svenska barn och ungdomar rör på sig minst i Norden, men vårt grannland visar att det faktiskt går att förändra. Det ger hopp och ny energi att utveckla synen på rörelse och dess unika effekter.

De senaste 5 åren har sömnforskningen tagit stora steg framåt och det är intressant att Ledarredaktionen i morgontidningen tycker att skolor redan nu ska planera och utforma höstens schema utifrån från sömn påverkar hjärnhälsa, välmående och inlärning.

Vilken väg ska vi välja?
  • Ska vi ge eleverna sovmorgon?
  • Ska vi inte fostra ungdomar att stiga upp i ottan som vi fick göra? Att stiga upp tidigt visar på bra arbetsmoral och våra tonåringar förbereds inför arbetslivets krav och förväntningar.
Vilket dilemma!  Hur vi än gör så finns det för- och nackdelar. Ett förslag är att låta elever, föräldrar, skolledare, politiker och lärare samla argument och diskutera saken.
Jag träffade Dr Paul Kelley från Oxford University för flera år sedan. Han berättade att han själv blev överraskad av att se hur stora hälsovinster ungdomarna får av senare skolstart. Vi har lite för tidiga och det fanns inte något intresse bland skolor för ”Later School Starts” för bättre hälsa, välmående och inlärning. Tänk att skolor tackade nej till skolprojekt och utvecklingsarbete tillsammans med en internationell expert. Det säger ganska mycket.
Men det har hänt mycket positivt sedan dess. Sömn har enorm betydelse för hjärnan och ingen vettig skola eller arbetsplats kan längre negligera dess betydelse. Det handlar givetvis inte bara om sovmorgnar utan man kan arbeta med sömn på så många olika sätt.

Om ni vill veta vad forskning och vetenskap visar så kontaktar ni PULS+. Boka föreläsningar om hjärnsmart fysisk aktivitet & sömn via arne.kastenbom@gmail.com.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar