PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 26 januari 2019

Exercise creates new braincells, not new learning.

Rubriken är ett citat från pionjären Paul Zientarski USA, och jag kan bara instämma. Man kan genomföra hur mycket fysisk aktivitet som helst utan att det ger bättre inlärning i matte, språk eller andra ämnen. Fysisk pulshöjande aktivitet optimerar eleven för inlärning genom att tex stärka hjärnans tankemässiga förmågor, men inlärningen får pedagogen ta hand om. Aktiva klassrum är en naturlig utveckling i samma tema, där man avbryter stillasittandet med pulshöjande pauser och brainbreaks eller bygger om det traditonella klassrummet så att det blir mer flexibelt och bjuder in till rörelse med hjälp av whiteboardtavlor som går från golv till tak, ståbord, flexibla bord och stolar som även de minsta kan flytta hur lätt som helst, aktiva arbetsstationer där man kan röra sig medan man läser, ergonomiskt utformade möbler, pedagogiska IT-lösningar, tysta rum mm.
Pedagogen ska arbeta fram en struktur där detta ger arbetsro, glädje, ökad koncentration och stärka inlärning. Positiva känslor är viktigt och det finns skolor som har profilerat sig på socioemotionell utveckling och kopplat det till studieprestation och bättre inlärning.

Det slår ett extra slag när jag upptäcker utländska skolor som profilerar sig som en skola som satsar på att utveckla hjärnans exekutiva funktioner! Den skolan skulle jag vilja arbeta på! Skolan måste byggas, organiseras och struktureras rätt på alla nivåer. Pedagogerna kan arbeta hjärnsmart på olika sätt för bättre inlärning och de kan tex välja mellan:
- korta aktiva pauser i klassrummet som tex brain breaks
- aktiva och flexibla klassrum
- aktiv pedagogik
- utomhuspedagogik och äventyrspedsgogik
- aktiva it-lösningar
- övningar som stärker de exekutiva funktionerna (!)
- integrera höga förväntningar, positiva känslor och lust, socioemotionella övningar mm
- arbetsro, självkontroll mm
- prioritera problemlösning och kreativitet
Den fysiska aktiviteten är viktig fysiskt, psykiskt och socialt. När den används i ett sammanhang kan den optimera eleven för inlärning. Fysiskt aktivitet är fantastisk för hjärnan. Använd det på rätt sätt för bästa resultat. Ta hand om kropp och hjärna. Ge hjärnan rätt förutsättningar för inlärning.
Vill du veta mer? Boka en föreläsning. Kontakta Puls+.