PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 19 december 2018

Plats 4 på årets topplista: Aktiva klassrum.

Årets hjärnstarka topplista.
Plats nr 4: Aktiva klassrum.
Legenden Paul Zientarski och matteläraren David Sladkey föreläste i Stockholm, Helsingborg och Eslöv i augusti. Pionjärerna från Naperville berättade om deras framgångsrika arbete och fantastisk resultat. Learning Readiness PE och aktiva klassrum har kommit för att stanna.
Videon med Pauls föreläsning i Helsingborg kommer att publiceras lagom till vårens terminstart. En bra kick-off med kollegor och beslutsfattare? Håll ögonen öppna på bloggen.
Paul är min mentor sen 2014, och det var min personliga höjdpunkt att initiera och anordna konferensen i Helsingborg.
Film från mitt studiebesök på Naperville Central High School.

Bild från PULSSTUDIEN. Eleverna i årskurs 7 har puls innan matten börjar.



Bilder från Paul Zientarskis föreläsning i Helsingborg 15/8 2018.

Aktiva klassrum är hett. Men det ska stärka inlärning. Inte tvärtom. Ny forskning visar att för mycket intryck kan ge motsatt effekt. Pedagogerna är ovana att eleverna rör på sig. Klassrummet är som ett öppet kontorslandskap.
När jag besökte Naperville Central High School i USA, så blev jag djupt imponerad av matteläraren David Sladkey och hur strukturerat han arbetar med aktiva klassrum på high school-nivå. Hans elever är koncentrerade såväl första som sista timmen. Magic, isn´t it?


På bloggen hittar du bra exempel och forskning om aktiva klassrum, aktiv pedagogik, pulshöjande pauser i klassrummet, aktiv matematik och aktiva raster. Det finns en bra sammanställning från Danmark som jag gärna delar med mig av. Hör av dig, så skickar jag ett PM med aktuella bevis och forskning (som en erkänd dansk forskare godkänt personligen).
Gå även med i Facebookgruppen Aktiva klassrum, där det är tänkt att alla ska kunna dela med sig av sina bästa tips.