PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 6 september 2018

Mer idrott och aktiv matte höjer resultaten?

Redigerade inlägget efter berättigad kritik. En dansk studie visar att barn som hade mer idrottsundervisning och fysisk aktivitet under matematiklektion, sk ”aktiv matematik”, fick 68% bättre resultat än de som bara hade två timmar idrott/veckan enligt ett reportage i tidningen Skolliv. 6 timmar idrott/vecka och 15 minuters relevant rörelse på matematiken gav bäst resultat. OBS! Siffrorna är från ett tidning, och de länkar inte till studien.
De har arbetat med pulshöjande fysisk aktivitet som optimerar eleven för inlärning. Den aktiva matematiken handlar inte om puls utan att koppla kropp och sinnen till abstrakta ting. Forskaren menar att de gamla traditionerna och strukturerna i skolan är svåra att bryta. Men man kan inte skilja på kropp och hjärna.
12 skolor deltog. 26 st klasser i åk 1.
Forskarna jämförde fyra olika grupper.
Grupp1: 2 timmar idrott.
Grupp 2: 6 timmar idrott.
Grupp 3: 2 timmar idrott och aktiv matematik.
Grupp 4: 6 timmar idrott och aktiv matematik.
Efter 1 år visade studien, att grupp 2 klarade sig 16% bättre i matematiktesterna än grupp 1.
Grupp 3 klarade sig 35% bättre, medan grupp 4 klarade sig 68% bättre.
Extra: Jag har tidigare skrivit om andra studier, bl.a.en holländsk studie på 8-åringar. ”Physically active academic lessons significantly improved mathematics and spelling performance of elementary school children and are therefore a promising new way of teaching.