PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 19 september 2018

Bra podd med Daniel Berglind, PhD, på Tyngre.se.

Vi vet för lite om vad människor faktiskt gör och därför vet vi för lite om hur kost och fysisk aktivitet påverkar hälsan. Rekommenderar som vanligt att du snörar på dig joggingskorna, sätter på hörlurarna och tar en skön runda i naturen. Nytta med nöje. Podcasten hittar du här.
De sågar dåliga studier och är kritiska till begrepp som stillasittande, skärmtid mm. Många använder studier och begrepp slarvigt och felaktigt. Istället för att prata om ett ökat stillasittande så ska man prata om mer fysisk aktivitet. Det är det som vi har för lite av. Så på med skorna och ta en runda i skog och mark!
Daniel Berglind är doktor i socialmedicin på institutionen för folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet där han utvecklar nya tekniker för att mäta barns fysiska aktivitet och undersöker vilka effekter stillasittande ger. Han är en aktiv röst i diskussionen om barns hälsa, motion och inlärning.