PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 6 februari 2018

Aktiva klassrum - framtidens klassrum.



När någon reser sig upp i klassrummet och går runt, så kan det störa hela klassens arbetsro och koncentrationsförmåga. Att arbeta med aktiva och flexibla klassrum kan verka skrämmande och direkt störande för många pedagoger.
Det finns många strategier för lärande och en variant jag själv använt mig av sen 90-talet är att dela upp lektionen i 7-minuters perioder för att maximera koncentration, motivation och variation. Lärarna har den här kompetensen och om man ska utveckla ett nytt aktivt klassrum så måste man lyssna på dem!
I år samverkar jag med 7 av de bästa matematiklärarna i årskurs 7, som kör 7-minuters pulshöjande fysisk aktivitet i början av mattelektionen. I den här texten verkar siffran 7 få en magisk klang, men det är bara en slump. Poängen är att samverka med flera mattelärare och grundskolor och på så sätt få en spridningseffekt. Vi kommer att publicera resultatet på pulsstudien (aktiva klassrum) i vår, och många är mycket intresserade av resultatet.
Jag besökte världens bästa aktiva klassrum i Naperville förra året. Matteläraren David Sladkey har arbetat med konceptet under lång tid och mycket av det han gör kan vara svårt att applicera på våra skolor. Men jag kan berätta mycket om vad som fungerar och hur du kan lägga upp ett strukturerat arbete så att det ger ökad arbetsro, koncentration, motivation och inlärning. Få samtidigt del av den enda det unika vetenskapliga studien om aktiva klassrum i Sverige.
Jordnära, vetenskapligt, internationellt och lustfyllt.
Aktiva klassrum - vad, var, när, hur, varför och åt vem?
Aktiva klassrum - för ökad arbetsro, koncentration, motivation och inlärning.
Aktiva klassrum - aktiviteter och inspiration.
Aktiva klassrum - möblemang, utrustning och flexibla klassrum.
Aktiva klassrum - aktiv pedagogik.
Aktiva klassrum - för bättre hälsa.
Tveka inte. Boka en inspirerande och praktisk aktiv föreläsning via Arne.kastenbom@helsingborg.se