PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 25 januari 2017

Linnéuniversitet har nya forskningsresultat som stödjer Puls+!

Nya forskningsresultat på Linnéuniversitetet och andra högskolor visar att pulshöjande motion är välgörande på flera sätt, även på skolresultatet.
– Det här leder i sin tur till många kognitiva resultat som till exempel att man tänker klarare, får bättre uppmärksamhet och bättre koncentrationsförmåga, säger Peter Pagels, universitetsadjunkt i idrottsvetenskap.
Puls+ koncentrerar sig i år på uppmärksamhet och bättre koncentrationsförmåga. Enligt Linnéuniversitetet så räcker det att arbeta i 15-30 minuter i 65-85% av maxpuls för att det ska ge önskad effekt. Det stämmer exakt med vår tes och det känns skönt när rapport efter rapport ger oss rätt. Vad väntar vi på?