PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 14 januari 2019

Ny rapport visar att bara 14% av Sveriges skolbarn rör på sig tillräckligt!

SVT 15/1 2019.
Flesta skolelever rör sig för lite.
De flesta svenska skolelever sitter still för mycket. Bara 14 procent rör på sig minst en timme varje dag, visar en rapport från Folkhälsomyndigheten.
Myndigheten har låtit elever som är 11, 13 och 15 år i en enkät svara på frågor om sin hälsa. Enligt eleverna själva är det bara 14 proc som dagligen går, cyklar, leker, åker skridskor, spelar fotboll, dansar eller rör på sig så att pulsen går upp.
-Det är bekymmersamt, säger Maria Corell, projektledare för rapporten Skolbarns hälsovanor 2017/18. WHO rekommenderar minst en timmes fys/dag.”
Läs hela rapporten från Folkhälsomyndigheten här.