PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 4 juni 2018

Behave!

”Adolescensce; or Dude, Where’s My Frontal Cortex” (Sopolsky).
 Jag brukar hävda att tonårshjärnan är en guldklimp. Den intressantaste delen, prefrontala cortex, utvecklas och mognar sist. Hur påverkar det tonåringens beteende, kognition, emotioner, risktagningar, social känslighet, empati, sympati, etik, moral, våld, vi och dom mm.
Robert M Sapolsky har skrivit en tegelsten som heter Behave, the Biology of Humans at Our Best and Worst. Det är en fantastisk bok där han berättar om de mest fundamentala frågorna att vara människa. Why do we do the things we do? Är du intresserad av hur hjärnan och människan fungerar så är det här en bok för dig.