PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 10 maj 2017

Ny stor nationell studie: Flickor i gymnasiet rör sig minst!

En ny stor och unik nationell studie visar att barn och ungdomar rör på sig för lite. Värst är det för gymnasieflickor. Man har använt sig av en unik objektiv mätmetod.
"Endast 44 procent av pojkarna och 22 procent av flickorna når rekommendationen för fysisk aktivitet från den svenska lärarkåren.
– Majoriteten av barnen nådde inte rekommendationen i årskurs 5, 8 och år 2 i gymnasiet, säger Gisela Nyberg."
Det är bedrövliga siffror och alla från föräldrar, föreningar, skolor mfl måste arbeta för få alla i rörelse. Dagens skola och samhälle har misslyckats och alla behöver prova nya grepp och utveckla kvaliteten. Trenden har hållit i sig i decennier och det är inget man ändrar på över en natt. Puls+ arbetar med skolutveckling där alla elever får tre pulshöjande pass i veckan. Enligt rekommendationerna borde man ha 60 minuter/dag.
Helgerna visar sig var den mest inaktiva tiden och en del verkar inte ta många steg i onödan. Värst är det för flickor i gymnasiet åk 2. "Det kan bero på att de inte vill träna organiserat mer, att de föredrar andra aktiviteter. I tidigare studier om man frågar [gymnasietjejer] vad de vill göra istället är det mer dans eller jogga i joggningsspåret – om det inte kändes tryggt väljer de bort det." Det finns även socioekonomiska skillnader mellan de som rör sig mest och minst.
Läs mer på Centrum för idrottsforskning och på SVT.
I dag den 10 maj 2017 presenterar CIF 2016 års uppföljning av statens stöd till idrotten för regeringen.