PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 9 maj 2017

Centrum för idrottsforskning: "Låg aktivitet på svenska idrottslektioner".

Vi har läst om det förut, men här är en bra artikel från Centrum för idrottsforskning. Skolan är verkligen viktig för barn och ungdomars rörelse och det är självklart att alla som arbetar med idrott & hälsa i skolan måste utvärdera och utveckla. Om ni anno 2017 fortfarande inte använder tekniskt pulsutrustning så är det verkligen dags. Vi kan rekommendera Polars pulsutrustning som fungerar utan anmärkning efter två års användande. För de äldre eleverna sjunker även aktiviteten på rasterna och idrottslektionerna blir ännu viktigare. Puls+ har utökad idrott vilket varit väldigt lyckat. 
"Under skoldagen finns stora möjligheter till fysisk aktivitet. Inte minst i ämnet idrott och hälsa. Men bara en fjärdedel av lektionstiden innehåller rörelse med tillräckligt hög intensitet, visar studie genomförd i svenska grundskolor. Resultatet är dessutom betydligt sämre än i många andra länder.