PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 27 april 2017

Experterna är eniga: Ska svenska barn vara de mest stillasittande i Norden?

Läs en bra debattartikel av fyra experter (bla Björn Eriksson). De riktar stark kritik mot utbildningsministern och bristen på Idrott & Hälsa, fysisk aktivitet och hälsa i den svenska skolan. De nämner även pulshöjande aktivitet och pulsträning och inlärning! Artikeln är nyanserad och de visar att de vet vad de pratar om. 
"Enligt skollagen ska utbildningen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Det finns belägg i forskningen för att fysisk aktivitet bidrar till barns utveckling, hälsa och lärande. Det är dags att Gustav Fridolin lyssnar på detta och ser vikten av att ge fler barn möjlighet att må bättre och få bättre skolresultat."