PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 6 april 2017

Learning through our bodies and how the brain learns!

Lärarens svåraste uppgift är oftast att motivera eleverna. Det diskuteras både på vår skola och i Naperville trots att det är två helt skilda världar. När jag frågade David Sladkey om vad som är viktigast så sa han "As a matchteacher, you want your students to enjoy your class". Kan du få dina elever att gilla och vilja ha matte? Kan du få dina elever att prata matte på och efter lektionen?
Det finns mycket som spelar in och läraren är den som har störst betydelse.
Rörelse som integreras i undervisningen är en framgångsfaktor. Vad betyder det? Rörelse ska inte skapa oro, störa, avbryta lärandet eller vara svårt. Mer rörelse är bra för hjärnan och inlärning, och man kalla det för vad man vill. Ibland får lärare fel intryck av rörelse i klassrummet och ordet Brainbreaks. Det ska inte avbryta lärandet utan det ska användas meningsfullt och i ett sammanhang. Det ska skapa arbetsro, ökad koncentration, förbättra inlärningen, öka motivationen och engagemanget. "Learning through our bodies and how the brain learns" är centralt i framtidens skola och det är ett koncept vi vill utveckla. Det händer mycket nu och det arbetas febrilt med att utveckla högkvalitativ idrottsundervisning, att använda den meningsfullt för att få eleverna att må bättre och lära sig bättre, mer fysisk aktivitet som anpassas efter ålder och elevgrupp, recess, lek, bra rastaktiviteter, skapa en skola som är byggd för rörelse och inlärning, aktiva klassrum och ett aktivt lärande. Utveckling måste få ta tid och det är en flerstegsraket där alla som arbetar med barn och ungdomar har något att lära.
Är ni intresserade av en aktiv studiedag eller kursen "Learning through our bodies and how the brain learns"?
Det är en garanterad aktiv dag, där vi inte använder power point och där vi inte sitter ner! Våga prova något nytt och gå utanför er comfort zone. Det är en dag som alla kommer att minnas. Varför då? Om ni kommer på svaret, så har ni kommit en bra bit på vägen. Kontakta Arne.kastenbom@helsingborg.se för mer information.