PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 15 januari 2020

Ger nudges i skolan bättre kostvanor och hälsosammare val?

Går det att använda nudges så att eleverna gör hälsosammare val i matsal och cafeteria?
De studier som finns är inte tillräckligt bra och man får vara försiktig att dra några större slutsatser av dem. Men 28 studier visar att det kan ge positiva val och förbättrade kostvanor.
Beteendesign för att bygga goda vanor bör byggas på rätt sätt. Det borde vara självklart att bygga in hälsa, miljö och klimat i skola och samhälle. Små knuffar, sk nudges, kan hjälpa människor att göra bra val.
PULS+ brinner för ny forskning inom neurovetenskap, kognitionspsykologi och beteendevetenskap. Vill du veta mer? Kontakta PULS+.

RESULTS
Most studies used relatively small, convenience samples and data collection methods that could not be described as robust, necessitating cautious interpretation of their results. A range of behavioral nudges were employed. Seventeen studies reported positive effects on children's selection and 11 studies reported improvements in their consumption of target foods, effected by changing the order of serving; increasing the convenience, attractiveness, and normativeness of selecting healthy options; increasing the variety available; and attractive target food labeling.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar