PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 7 november 2019

Pulsstudien sprids i flera medier!

Oj vilken uppmärksamhet!
My New Desk skriver också om Pulsstudien. 
Nationellt centrum för matematikutbildning skriver om Pulsstudien.

Studier har en tendens att hamna i dammiga bokhyllor men vår Pulsstudie har redan fått en stor spridning och det är positivt om den leder till mer fysisk aktivitet för våra barn och ungdomar.
Klistrar in några synpunkter från elever och lärare:
 Två av eleverna som deltog i studien är Alma Hajdarevic och Ema Subo. De tyckte att det var jobbigt i början men gav resultat.
- Det känns som att vi fick bättre arbetsro och lättare att koncentrera oss. Sju minuter var lagom lång tid, varken för kort eller för långt, säger Ema Subo.
Mattias Beyer som är elevernas mattelärare pekar också på en annan postiv faktor.
- När vi inledde lektionerna med detta kunde eleverna prata av sig under den fysiska aktiviteten så det blev mindre prat sen på lektionen, säger han.”

Läs vad Kristianstad Högskola skrev när studien startade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar