PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
lördag 14 september 2019
Ökad fysisk aktivitet förbättrar kognition hos barn och ungdomar.
3-5 åringar som ökat sin fysiskt aktiva har bättre kognitiva funktioner, särskilt arbetsminne. Liknande studier finns på äldre barn.
10 minuters pulshöjande fysisk aktivitet inne i matteklassrummet förbättrade studieresultaten.
Forskning visar att pulsträning stärker de exekutiva funktionerna, som är viktigt för inlärning och emotionell utveckling. Visuospatiala förmågan (visuell rumslig) och kognitiv flexibilitet stärks hos barn.
Forskare säger att det behövs mer forskning. Vem ska man tro på? Vad visar den samlade forskningen? Låt dig inte styras av myter och pseudovetenskap.
Ta del av helheten och vad forskningen visar och inte visar här.