PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
lördag 19 oktober 2019
Vetenskapligt stödmaterial om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnhälsa, kognition, studieprestation och studieresultat hos barn och ungdomar.
Ta del av den samlade bilden, det vetenskapliga stödmaterialet om fysisk aktivitet helt kostnadsfritt. Finns det en sann bild? Sanningen är att den förändras och utvecklas. Vad ska man tro på?
Professor Charles Hillman USA, är en av de största experterna och han har varit ett stöd i arbetet och delat med sig av sin kunskap. Det är en trovärdig källa. Bättre är svår att hitta.
Professor Hillman har publicerat flest vetenskapliga artiklar i världen i ämnet. Han är ledamot av USAs nationella kommitté som släppte de nya amerikanska riktlinjerna om fysisk aktivitet 2018 och i september 2019 publicerade han en sammanfattning av de omedelbara effekterna på barns tankemässiga förmågor av rörelse.
Läs materialet i sin helhet, diskutera och bilda er en nyanserad helhetsbild.
De nya brittiska riktlinjerna om fysisk aktivitet kom i dagarna. Hänger din skola med i utvecklingen?Vad är sanning och vad är myt?
Forskare och media som tex Aktuellt, SvD, DN mfl har under året riktat kritik mot pulsträningens effekter och olika skolmodeller som saknar vetenskapligt stöd. Kritiken ska tas seriöst och är befogad, men som många andra gånger så väljer man att ta med vissa delar och utesluter andra.
Om ni behöver hjälp att reda ut evidensgrad, få del av mycket mer material från Charles Hillman, diskussioner med kollegor och skolledning, konkretisering, inspiration mm så kontaktar ni PULS+ via Arne.kastenbom@helsingborg.se.
Som ni märker så finns tex inte ordet inlärning med i materialet. Varför? Forskning skiljer på olika begrepp. Pulsträning och god kondition är inte samma sak. Det finns många olika former av minne. De tankemässiga förmågorna är inte samma saks om inlärning osv.
Fysisk aktivitet ger enormt många positiva effekter på hälsa, välmående och hjärnhälsa. Skolans verksamhet ska vila på en vetenskaplig grund och bygga broar till ny forskning inom tex neurovetenskap. Det florerar många myter och halvsanningar i olika forum.
Det vetenskapliga stödmaterialet publicerades idag på Pedagogsajten.familjenhelsingborg.se, som är en sida för kollegialt lärande. Syftet är att det ska delas, användas och diskuteras. Hör gärna av er med synpunkter och frågor.