PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

lördag 19 oktober 2019

Aktivt lärande förbättrar studieresultaten.

Elever tycker oftast att föreläsningar är bäst, men forskning menar på att de har fel.
En studie visar att studenter föredrar att tex lyssna på föreläsningar där de inte behöver anstränga sig så mycket, trots att de presterar bättre med aktivt lärande.
Vad är aktivt lärande?
Hur går det till?
Finns det vetenskapligt stöd?
På barn och ungdomar?

Med didaktiken och undervisningskvaliteten som grund bygger PULS+ broar till ny vetenskap för bättre inlärning och studieresultat. I skolan utvecklar man både kunskap och förmågor, men balansen kommer att förändras när samhället förändras. Skolan måste förutse vad samhället kräver idag och om 30 år.
Boka inspirerande föreläsningar för skolutveckling via arne.kastenbom@gmail.com.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar