PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 19 oktober 2018

Bevis? Fysisk aktivitet kopplat till vad och vem?

En av de vanligaste frågorna jag får handlar om bevis. Det beror på vad du vill bevisa!

Handlar det om fysisk aktivitet kopplat till akademisk prestation, kognition eller inlärning? Hos vuxna eller hos barn? Eller vill du veta om en god kondition (fitness) stärker IQ och minne? Hos barn? Stärker verkligen aktiva klassrum, aktiva pedagogik eller aktiv paus inlärning? Vad säger forskningen? Vilken intensitet? Hur länge? Hur ofta? För vem? Påverkar det verkligen hälsa, välmående och tankemässiga förmågor? Eller är det en skröna?
Barns hjärnor och kroppar är i en helt annan fas än tonåringar, unga vuxna, medelålders eller seniorer. Är studien gjord på små gnagare? Är den en ytterst liten studie? Är det skolresultat som några engagerade eldsjälar själv mätt och utvärderat? För att få positiv publicitet och fler elever? Ger eleven det svaret som hen tror läraren vill höra? Har du hittat en metaanalys? Vilka studier ingick i metaanalysen? Om de ingår undermåliga studier så blir den inte automatiskt bra för att det är en metaanalys. Puh. Hur ska en dödlig hitta i denna djungel? Populärvetenskapliga publikationer är lättlästa, men får ibland en större spridning än de är värda. Måste allt bevisas? Måste det forskas mera?
På PULS+ hittar du i princip all den senaste forskningen. Jag har frågat och fått råd från flera nationella och internationella forskare. Det ger stöd.
Det kan vara svårt att navigera bland 600 inlägg, men många använder bloggen. Tex studenter på nationella och internationella universitet letar efter svar på bloggen. Jag arbetar på en sammanställning som du kan beställa. Hör av dig om du är intresserad. Eller boka en föreläsning? Kontakt: Arne.kastenbom@gmail.com.