PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

tisdag 9 april 2019

Pulsstudien på Kristianstad Högskolas forskningsplattform för "Lärande i samverkan".

Läs mer om Pulsstudien i Helsingborgs Stad. Det handlar om praktiknära forskning med elever i årskurs 7. En uppföljningsstudie på åttaåringar pågår.
Resultaten är klara, men det tar lång tid att peer-viewa den och att få artikeln publicerad i en etablerad tidskrift. Många har hört av sig, men vi får ha mycket tålamod.
Här kommer mer information från Kristianstad Högskola om studien:

Effekten av pulshöjande aktiviteter för elevers koncentrationsförmåga och arbetsminne i matematik.
Vi vill se om fysisk aktivitet kan förbättra elevers prestationer i matematik. Fram för allt vill vi undersöka hur pulshöjande aktiviteter påverkar elevernas koncentrationsförmåga och arbetsminne, vilka är särskilt viktiga för att elever ska prestera bättre i skolan (Klingberg, 2017)
När det gäller skolarbete, så varierar behovet av koncentrationsförmåga och arbetsminne beroende på vilka aktiviteter som genomförs i klassrummet. Här saknas emellertid kunskap om kopplingen mellan pulshöjande aktiviteter och olika (kognitiva) aktiviteter i ämnet. Det är denna koppling vi vill undersöka.
Men det är samtidigt viktigt att veta att det faktiskt är den fysiska aktiviteten som bidrar till förbättrade prestationer hos eleverna och att den i så fall knyts till aktiviteter som drar nytta av en ökad koncentrationsförmåga och arbetsminne, om lärare och elever ska lägga tid och kraft på detta.

Läs mer här.