PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 7 mars 2019

Ny 3-årig dansk studie visar på positivt sambandet mellan pulsträning och studieprestation (academic performance).

Bra dansk studie. Fysisk pulshöjande arbete i medel- och högintensiv träning, vilket många kallar för pulsträning, har positivt samband med studieresultat i språk och matematik. ”Based on this, PA should be encouraged in children and youth not only to promote physical health but also to promote academic performance”.

Physical activity (PA) and SED were measured by accelerometers. Academic performance was assessed by national tests in Danish and MathPhysical Activity and Sedentary Time Are Positively Associated With Academic Performance: A 3-Year Longitudinal Study.
Lima RA, et al. J Phys Act Health. 2019.
CONCLUSIONS: Both PA and SED time were positively associated with academic performance. Based on this, PA should be encouraged in children and youth not only to promote physical health but also to promote academic performance. Future studies should distinguish between school-related SED and other SED activities and their relationship with academic performance.
Läs mer här.