PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 20 februari 2019

SvD: ”Skolor bör fundera – mer matte eller mer idrott”

SvD publicerade ännu en artikel där de ifrågasätter mer fysisk aktivitet i skolan. Den andra artikeln heter ”Skolor bör fundera – mer matte eller mer idrott”. Artikeln handlar om att införa mer matte om man ska bli bra på matte. Och det är precis vad man gjort i svenska skolan under lång tid tillsammans med miljardsatsningen Mattelyftet mm. Matematik är ett kärt barn och ett långvarigt och stort problem. Det finns inte någon vettig person som hävdar att fysisk aktivitet kommer att lösa det problemet. Det är självklart. Men trots det så fortsätter matten vara ett problem i den svenska skolan. Och en stillasittande generation formas under tiden med allt vad det innebär.

Barn och ungdomar behöver mer fysisk aktivitet före, under och efter skoldagen. SvD verkar anse att det finns ett motsatsförhållande mellan god hälsa och inlärning? Mellan hjärnhälsa och inlärning? De verkar även vara negativa till ämnesövergripande projekt mellan idrott och andra ämnen, i motsatts till vad Skolverket menar.
Nej, det är dags att införa mer fysisk aktivitet i många olika former! Vem vill inte ha hälsosamma friska barn beredda att ta sig an dagens och morgondagens utmaningar?
Var inte oroliga. Inför mer fysisk aktivitet. Arbeta utifrån hälsa och goda vanor, vilket inkluderar goda vanor för hjärnan. Några exempel på goda vanor är fysisk aktivitet, sömn, kost, lära sig nya saker, stress, förväntningar, koncentration, arbetsro, variation mm.
Det finns vetenskapligt belägg för mer fysisk aktivitet, bättre hälsa och goda vanor för barn och ungdomar.
Och man ska inte ställa mer fysisk aktivitet och mer matte mot varandra, som SvD gör. De bör gå hand i hand.