PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 1 februari 2019

Hacka din hjärna?

”You can hack your brain to form good habits -- like going to the gym and eating healthily -- simply by repeating actions until they stick”.
En ny studie lyfter fram vikten av att repetition för att skapa nya goda (eller dåliga) vanor. Inget nytt i det förutom att vi inte genomför det i verkligheten. Är vanor en produkt av vad du vill eller vad du gör? Action based or reward based? 
Jag minns när eleverna reagerade när vi plötsligt inte hade ett pulspass, dvs 70–100% i minst 20 minuter, utan genomförde ett lågintensivt pass. ”Det känns inte som att vi gjort något idag”, sa dom. Goda vanor formas av görs det regelbundet över tid. Hur ser det ut i verkligheten? Handen på hjärtat, det finns mycket att utveckla!