PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

måndag 3 september 2018

Drygt 300 elever kör puls varje vecka.

På Naperville Central High School har man numera integrerat pulsträningen i den ordinarie idrottsundervisningen. Det ska nämnas att de i princip har idrott varje dag alla fyra åren i high school. Där ligger vi långt efter i Sverige. När får våra ungdomar idrott och motion varje dag under hela gymnasietiden? Trots att eleverna i Naperville har idrott varje dag, så är skolan bland de bästa i matte, språk och science. Eller ska vi säga "Tack vare"? När jag besökte skolan såg eleverna ut att vara i god form och alerta hela skoldagen. Majoriteten hade också ett stort idrottsintresse. Observera att det inte är en idrottsskola utan ett vanligt High School.

I år har även jag integrerat pulsträningen i undervisningen. Alla elever får prova på pulsträning med Polars pulsutrustning och vi reflekterar kring intensitet, längd, aktiviteter, pulskurvor, Borgskalan, maxpuls, effekter, utveckling mm. Jag har ca 300 elever/vecka som fördjupar sig i arbetsområdet. Det fungerar såväl med små som stora grupper. Måndag morgon kl  08:05 börjar skolveckan med 60 minuter puls för ca 45 st elevernpå Bygg- och anläggningsprogrammet, som lämpligt nog följs av teorilektioner i svenska.
Om du tittar närmare på central innehåll, lärandemål, betygskriterier mm så passar det alldeles utmärkt. Kroppslig förmåga, planera, genomföra, hälsa, allsidighet, metoder, effekter, rörelse till musik, rörelsekvaliteter, ta aktivt ansvar, värdera, säkerhet mm är några nyckelord från ämnesplanen.
Efter flera år av mätningar så är det en befrielse att lägga tyngdpunkten på annat. Ett par månader med pulsträning innebär maximalt 2400 elever som kör puls, puls, puls...
Pulsutrustningen är fantastisk. Kontakta mig om du vill veta mer. En elev, som haft problem med motivationen, sa idag att ”den här idrotten var faktiskt rolig!”.

I Sverige talas det ofta om att eleverna ska ha mer av det de ligger efter i. Det låter logiskt i mångas öron. Om man inte klarar målen genom att ha tre mattelektioner i veckan så ska de ha en fjärde lektion. Mer av det de misslyckats med. Men det finns numera tankar om att arbeta på ett helt annat sätt. Hur utnyttjar du dina tre mattelektioner optimalt? Hur optimerar du hjärnan för inlärning?