PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 17 augusti 2018

Stärker flexibla klassrum akademiska resultat och inlärning?

Kan rörelse i klassrummet stärka inlärning? Är det inte i själva verket tvärtom? Rörelse skapar oro och stör koncentrationsförmågan? Hur mycket tid och resurser ska vi lägga på aktiva och flexibla klassrum? Är det skillnad mellan små barn och gymnasieungdomar? Vilka olika koncept är framgångsrika? Vad visar forskningen? Jag var i kontakt med en av de mest kända hjärnforskarna, Charles Hillman, som presenterade vad forskningen visar idag. Han har varit med och tagit fram de nationella riktlinjerna för fysisk aktivitet i USA 2018.
Läs ett reportage om flexibla klassrum här. "Flexible Classrooms: Research Is Scarce, But Promising. An ambitious study of 153 classrooms in the United Kingdom provides the best evidence that flexible spaces can boost academic performance."