PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 5 januari 2018

De viktiga exekutiva funktionerna i frontalloben.

Exekutiva funktioner är viktiga för att vi ska fungera i vardagen och för inlärning. Hur tränar man upp EF i skolan, i hemmet osv? Hur skiljer det sig mellan små barn, tonåringar och vuxna?
Rörelse och fysisk aktivitet stärker EF, men om man ska förbättra funktionerna så behöver du arbeta med fler pusselbitar. Vad, när, hur och varför ska man träna EF för att ge hjärnan mer Brain Power och utveckla funktioner som har enorm betydelse för inlärning, akademisk prestation, framtida yrkesval mm?
ALLA bör veta mer om hur hjärnan fungerar. Hur utvecklar du funktioner som självkontroll, arbetsminne, selektiv uppmärksamhet, att blockera ovidkommande information, informationshantering, problemlösning, kognitiv flexibilitet, att skapa struktur och målsättningar mm.
Observera att effekterna av fysisk aktivitet skiljer sig mellan barn och vuxna, och att det finns stora individuella skillnader. Det finns relativt få kontrollerade studier på barn och ungdomar, men hjärnforskare poängterar vikten av fysisk aktivitet. Visste du förresten att ett barn med ADHD generellt har 30% sämre förmåga vad gäller EF?
Vill du boka en föreläsning om hur ni kan arbeta med exekutiva funktioner, hjärnhälsa, kognition och inlärning ur ett hjärnpetspektiv, så mejlar du Arne.kastenbom@helsingborg.se.
BRAIN POWER - Unlock Your Full Potential!