PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 25 januari 2018

Drottninghögskolan i Helsingborg uppmärksammas av SVT.

Fantastiskt bra jobbat Mark, kollegor och elever på Drottninghögskolan! Vilket enorm utvecklingsarbete ni utför!

Mer rörelse – mindre våld och bättre studieresultat.
Skolan har tidigare haft problem med både arbetsmiljön och dåliga studieresultat. Drottninghögsskolan hoppas nu att den trenden har vänt.
Drottninghögsskolan har tidigare fått kritik från Arbetsmiljöverket, bland annat på grund av många anmälda hot- och våldssituationer. Det har även varit problem med låga studieresultat och stor personalomsättning bland lärarna.
Nu pågår ett projekt för att förbättra situationen på skolan. Framför allt så handlar det om att öka elevernas koncentrationsförmåga. I projektet hjärna-pulsglädje har man bland annat bytt ut förmiddagsrasten mot fysiska aktiviteter ledda av en hälsopedagog.
– Vi ser att eleverna har lättare för att koncentrera sig och de lär sig mer. Det kan vi se på måluppfyllelsen, säger försteläraren och projektledaren Mark Siegbahn.