PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 10 december 2017

"Minnesotamodellen" förbättrar inlärning och närvaro.

14 skolor i Minnesota ökade rörelse och fysisk aktivitet före, under och efter skoltid. Studien visade att de elever som är i fysiskt god form har större sannolikhet att presterar bättre på matematik (+27%) och läsning (+24%). De hade färre disciplinära problem och närvaron ökade. Det gemensamma var att skolorna utökade mängden rörelse. Aktiviteterna skiljde sig åt mellan skolorna och variationen verkar ha varit stor med allt från yoga till skidåkning. Man arbetade med aktiva klassrum och genomförde 2 x 10 minuters aktivitet med t.ex. Go Noodle. När man gör studier av det här slaget så kan man inte bevisa att förbättringarna beror på en sak, men man borde kunna säga att modellen fungerar!
Det här citatet säger en hel del: "They look more forward to school when it is more fun, and moving around is fun,” he said". 
Att lägga skoltid på fysisk aktivitet förbättrar inte bara hälsa utan även hjärnans funktioner. Vill du veta mer och boka en inspirerande föreläsning om Minnesotamodellen (och andra uppmärksammade modeller från Naperville, Finland och Sverige) så hör av dig till Arne.kastenbom@helsingborg.se. Jag har Paul Zientarski som mentor och har träffat honom både i Sverige och i Naperville.