PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 24 september 2017

Cykla till jobbet! En stor studie visar enorma hälso- och miljövinster.

Se vetenskapens värld ikväll: "Den extra motionen hos de bilpendlare som i så fall skulle ta cykeln skulle, enligt beräkningarna, det innebära ett 20-tal färre dödsfall per år om de som har en halvtimme till jobbet tog cykeln i stället för bilen. De ska läggas till de sextio som överlever tack vare att luften blir renare. Och hälsovinsten blir större ju längre man arbetspendlar. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, ökar effekten upp till sju och en halv timmes cykling i veckan.
Peter Schantz på GIH tror att ett aktivt arbetspendlande skulle räcka som träning för de allra flesta, åtminstone om man kompletterar med lite styrke- och rörlighetsövningar.
– Det inte bara räcker, utan det är närmast optimal träning ur hälsosynvinkel, säger han."
Sen tidigare har Vetenskapens värld haft två avsnitt om "Bästa skolan" där experter som Torkel Klingberg och Anders Hansen medverkat.
Några frågor vi tagit med oss från de avsnitten är: När lär sig eleverna att må bra? Hur arbetar vi med en hälsofrämjande skolutveckling?
Är varje elev viktig för någon? Vad kan varje elev bidra med? Hur får vi varje elev att synas? Hur får vi varje elev att utgå från sina egna förutsättningar och utvecklas? Hur arbetar vi med de sociala relationerna? Kan man arbeta med avslappning och mindfulness? Hur kan man optimera eleverna lärande? Hur kan man få ökad arbetsro? Vilka redskap finns för att öka elevernas koncentrationsförmåga? Hur arbetar vi med the body-mind connection och livsstilsfrågor som sömn, kost, droger, stress mm? Hinner vi arbeta med frågor som psykisk ohälsa och ångest? Är det viktigt?Hur utvecklar vi en hälsosammare och aktivare skola? Kan vi minska stillasittandet? Hur gör vi det för att få hälso- och inlärningsvinster? Hur kan vi samarbeta och samverka? Hur kan vi utveckla ledarskapet i klassrummet? Mycket hänger ihop i the body-mind connection. Målet är att utveckla och öppna upp varje elevs fulla potential! Brain Power - Unlock Your Full Potential!