PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 30 augusti 2017

Meta-analys visar att tankemässiga förmågor stärks av fysisk aktivitet.

Det bästa beviset man kan få är när meta-analyser visar tydliga resultat. När jag började arbetet med att bygga upp pulsprojektet, Puls+, inspirerades jag av en meta-analys som publicerades i BJoSM 2014. Anders Hansen twittrar idag om en meta-analys som visar att tankemässiga förmågor stärks av fysisk aktivitet. Det finns blytunga bevis men ändå tvekar skolledare och politiker. Det behövs mer forskning. Det kommer det alltid att göra. Men det ska inte vara ett svepskäl till att inte utveckla svenska skolan. Läs mer om studien här.