PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 14 maj 2017

Hemska siffror om fysisk aktivitet – ändå görs inget.

SvD skriver om bristen på fysisk aktivitet i den svenska skolan och är frustrerade att det inte händer något! Det behövs krafttag för att ändra riktning, attityder mm, men man måste börja nu! På ett lekfullt, jämlikt och inkluderande sätt! 
"I stället förespråkar regeringen mer rörelse under skoldagen inom ramen för andra ämnen. Det låter bra, men betyder i praktiken ingenting. Skrivningen om daglig fysisk aktivitet i grundskolan har nämligen funnits i 15 år, utan att ge resultat. För det är ju knappast så att barnen på matematiklektionen uppmanas att springa ”2 gånger 6 varv delat med 3” runt skolgården…".
"En bra början för att få flera att röra på sig, och förhoppningsvis även ta steget in i idrottsrörelsen, är att införa mer idrott och rörelse i grundskolan. På ett lekfullt, jämlikt och inkluderande sätt".