PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 10 maj 2017

Åtta sätt att undervisa hjärnsmart.

Skolvärlden har ett reportage om några enkla sätt att undervisa hjärnsmart. Det enkla är ofta bäst och tipsen är självklara för oss som arbetar i skolan. Arbetsro, ta bort distraktioner, förbjud mobiler, förbättra koncentrationen och håll uppmärksamheten på rätt sak, läsa på papper (!), ta pauser, sov ordentligt mm. Varför inte lägga till fysisk aktivitet? Det tycks han ha glömt bort helt och hållet!
Men skolan ser inte ut så här idag. Tomas Dahlströms nya bok baseras på internationell forskning och du kan läsa reportaget här.