PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 5 april 2017

Hur arbetar matematiklärarna på Naperville Central HS?

Varför skriver vi om matematiklärare?
När ni planerar ett pulsprojekt, så måste ni lägga ner stor möda på att hitta engagerade och duktiga teorilärare. Det är en framgångsfaktor för ert projekt.
Jag har besökt David Sladkey och Scott Miller på Naperville Central High School. Hur arbetar dessa duktiga matematiklärare? Det handlar inte bara om mer rörelse i klassrummet. Det handlar inte bara om att möblera rummet rätt. Så lätt är det inte. Jag har stor erfarenhet och ett stort intresse av inlärning och pedagogik, och såg hur skickliga dom är att få eleverna intresserade, engagerade, delaktiga osv. Det finns inte en etikett på deras sätt att lära ut, utan jag väljer att kalla det för ett aktivt lärande i ett aktivt klassrum. De undervisar på High School (9-12 skolåret) och har homogena och högmotiverade elevgrupper. De har anpassat undervisningen efter sina förutsättningar och det kan vara svårt att kopiera det rakt av. Men jag är övertygad om att alla elever skulle bli mer motiverade och intresserade av matematik om de hade en lärare som Sladkey eller Miller.
Summa summarum: Få med en duktig och engagerad matte eller teorilärare i ert projekt, och presentera hen för "ett aktivt lärande i ett aktivt klassrum".
Vad är aktivt lärande i ett aktivt klassrum? Hör av er till Arne.kastenbom@helsingborg om i vill veta mera om hur matematiklärarna arbetar i Naperville.
Läraren är den enskilt viktigaste faktorn för inlärning!