PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 1 mars 2017

World class education by David Sladkey and Scott Miller at Naperville Central High School, Il, USA.

I ett aktivt klassrum äger eleven sitt eget lärande genom att vara aktiv mentalt, socialt och fysiskt under hela lektionen. Idag fick jag vara med om något av den bästa undervisningen jag någonsin sett. Top class education. Istället för att tala om en mer aktiv skoldag, "moveandlearn" och "movement in the classroom" så tycker jag att det är mer rättvist att prata om ett "aktivt lärande i ett aktivt klassrum".
David Sladkey och Scott Miller är mattelärare på en de högst rankade skolorna i USA - Naperville Central High School. De har integrerat rörelse i sin undervisning, vilket ger eleverna en ökad koncentrationsförmåga, arbetsro, glädje, trygghet och inlärning. De har flera olika modeller där rörelse integreras på ett positivt och naturligt sätt. I ett aktivt klassrum är det naturligt med en aktiv inlärning, där eleverna hela tiden arbetar aktivt mental och socialt med uppgifterna.
Om man tycker "aktiv inlärning och aktiva klassrum" är en framgångsfaktor och viktigt på en av de bästa skolorna i USA så är det definitivt värt för andra att lyssna på.
Om du är intresserad så kommer det mera både här på bloggen och på föreläsningarna i mars. "As a mathteather you want your students to enjoy your class" (David Sladkey).