PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

onsdag 1 februari 2017

Utbildningsministern säger att fysisk aktivitet ger mer koncentrerade elever.

Puls+ fokuserar på pulsträning och koncentration i år. Regeringen, som har en remiss ute, kommer att presentera hur de vill att eleverna ska röra sig mer under skoldagen. För ett par månader sedan sa utbildningsminister Gustav Fridolin att de "vet att barn som rör sig varje dag har lättare att koncentrera sig och lära sig. Det här är inte en av de dyraste insatserna i skolan men den skulle göra stor skillnad. Om vi når de där barnen som i dag sitter stilla så kommer det att förbättra resultaten, sa han till Aftonbladet". 
Läs reportaget här.