PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 2 februari 2017

Eleverna i Puls+ rör sig mer i skolan och på fritiden.

Eleverna startade terminen med mycket rörelse och bra matvanor. Uppgiften var att utmana sig själv till att röra sig mer under dygnet. All rörelse räknas och syftet var att var och en får fundera på vad man kan påverka för en bättre hälsa. Samtidigt skulle man försöka förbättra något i sin kost under parollen "Att äta bra mat". Vad tyckte eleverna själva? Nästa fråga är vad sömnen har med detta att göra?

När det gäller kosten så var en bättre frukost, mindre skräpmat, undvika socker och söta drycker det vanligaste. Produkter som mjölk, vatten, fiberrika alternativ, mer grönt och vegetariskt var några alternativ som eleverna valde, och det ingår utan tvekan i gruppen "Bra mat". Några klarade av att hålla sig till sina mål under två veckor, medan andra föll tillbaka till skräpmat efter några dagar. Det är i alla fall en bra början.
Några elever köpte gymkort och andra började jogga, simma, träna hemma mm. Flera elever använde stegräknare och det lockade till mer rörelse, som tex att gå till skolan, gå en extra runda med hunden, röra sig mer i verkstaden, göra vardagssysslor. Eleverna genomförde tre pulspass/vecka och samlade minuter i rätt pulszon. Några förkylningar ställde till det för några elever, men de har utmaningen framför sig. Det är aldrig för sent att börja leva ett liv i rörelse.
Nu fortsätter vi arbetet med att lägga in sömnens betydelse för att må bra, prestera, koncentrera sig och inlärning. En mental uppgradering.