PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

fredag 2 december 2016

Studiebesök och föreläsningar.

Boka en utbildning, föreläsning eller studiebesök om "Fysisk aktivitet och inlärning".
Vi föreläser om de vetenskapliga bevisen, historien bakom, varför rörelse och fysisk aktivitet är det viktigaste du kan göra för din hjärna och hur vi konkret arbetar med detta i skolan. Vi skräddarsyr föreläsningarna efter målgrupp. Kontakta oss på arne.kastenbom@helsingborg.se.
Puls+ är en av föreläsarna på den uppmärksammade konferensen "Pulsträning och inlärning 2017".
Från programmet: "I dagens skola och samhälle är det svårt att hålla koncentrationen på rätt sak. Det gäller oss alla, så välkommen i klubben! Fysisk aktivitet har visat sej vara en helt fantastisk koncentrationsmedicin och det är något som alla som arbetar med barn och ungdomar borde känna till.
  • Vad är kontrollerad uppmärksamhet?
  • Varför blir vi mer koncentrerade av fysisk aktivitet? Vilka vetenskapliga bevis finns?
  • Hur arbetar vi med pulszoner för optimal koncentration?
  • Hur viktig är koncentration för inlärning?
  • Hur kan man se om eleverna har förbättrat sin koncentration?
  • Vad tycker eleverna? Varje elev ska optimera sin hjärna för inlärning och det är viktigt med feedback och individualisering.
  • Kan vi utveckla arbetet med elever som har koncentrationsproblem i skolan?
  • Hur får vi eleverna motiverade?
  • Måste vi bevisa effekterna av pulsträning? Vad och hur mäter man?
  • Vikten av att bygga nätverk lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.