PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

torsdag 8 december 2016

Ny dansk studie: Aktiva elever är bättre på matematik.

Ny forskning om rörelse och mer fysisk aktivitet. Den visar bl.a. att de elever som rör på sej under lektionerna presterade 39% bättre på matematiktesterna. Imponerande resultat. Varför tror vi att stillasittande får hjärnan att blomstra? Läs mer här.


"Mange lærere tænker, at hvis bare der er stille i klasseværelset, så har de styr på, hvad eleverne tager med fra timen, men man kan jo ikke vide, om de sidder og tænker på, hvad de har med på madpakken, eller hvad de skal lave i eftermiddag."