PULS+
PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.
Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.
Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.
Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.
PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.
Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.
Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.
torsdag 10 november 2016
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, Karolinska Institutet Stockholm.
En av mina elever skickade en fråga om vad som är svårast att analysera och vad som är nästa utmaning. Torkels ögon sken upp när han började berätta om tallinjen (matematik) i hjärnan och hur han önskar studera hur den delen av hjärnan omformas vid träning.
Några axplock: Koncentration och arbetsminne belastar
i princip samma område i hjärnan. Om man tränar upp sitt arbetsminne, så kommer koncentrationsförmågan att förbättras. Det gäller främst den kontrollerade uppmärksamheten. Vi lyfte frågan om förmågan att kunna rikta tillbaka sin uppmärksamhet på uppgiften när man blir avbruten av en tanke, distaraktioner mm? Vi är intresserade av detta i Puls+ eftersom vi anser att nyckeln till framgång ligger här. Torkel berättade om att inlärning och förmågan att hålla kvar sin uppmärksamhet försämras av att endast ha sin mobiltelefon liggandes på bordet. Olika studier visar olika saker. En siffra som kom upp var tre minuter. Om man blir avbruten så kan det ta tre minuter innan man har fokuserat tillbaka till arbetsuppgiften.
Klingberg Lab arbetar bl.a. med
att träna upp matematik och arbetsminne. De har tagit fram verktyg, tex appen Vektor eller Khan Academy, som kombinerar båda och de har sett goda resultat på yngre barn. Denna är kostnadsfri. Torkel presenterade fyra sätt att arbeta med motivation för bättre inlärning. Inre motivation kombinerat med grit är en framgångsfaktor.
Barn och ungdomar har stora individuella skillnader. Rätt sorts träning, att de som lär sej sakta behöver upp till tre gånger mer tid, att anstränga hjärnan, att se ett mening och ett större sammanhang, rätt sorts feedback, hjärnans formbarhet, individualisering, förändring med growth mindset var några av nyckelorden. En genomgång på 45 minuter där man gick igenom "rätt sorts träning" påverkade inlärningen positivt.