PULS+

PULS+ startade pionjär- och utvecklingsarbetet om sambandet mellan fysisk aktivitet och hjärnans tankemässiga förmågor 2014.

Resan har varit fantastisk med bl.a. pilotprojekt, besök på Naperville Central High School med Mr Zientarski och Mr Sladkey, Pulsstudien, vårt vetenskapligt stödmaterial, samverkan med nationella och internationella experter och eldsjälar, intervjun med Dr Charles Hillman, otaliga föreläsningar och arrangemang.

Få har både gjort pilotprojekt med elever och en egen vetenskaplig studie. Vår studie "Effekten av fysisk aktivitet i matematikundervisningen" visar att 7 minuters pulsaktivitet förbättrar koncentration och arbetsminne hos 13-åringar.

Vi är först i Sverige att, tillsammans med forskare från Helsingborg och Kristianstad, mäta effekterna av pulshöjande fysisk aktivitet i klassrummet. Det behövs en ny syn på fysisk aktivitet och en jämlik hälsa.

PULS+ bygger broar till ny forskning och har ett imponerande nätverk av hjärnforskare.

Tips! Följ Puls+ på Facebook och i facebookgruppen Aktivaklassrum. Bloggen har en halv miljon läsare och nästan 1000 inlägg. Helt gratis.

Boka våra populära föreläsningar, kurser, workshops mm. Kontakt: arne.kastenbom@gmail.com.

söndag 6 november 2016

”Lär barnen att de kan påverka sina hjärnor”

Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, berättar om den senaste forskningen och om hur barn och ungdomar lär. Puls+ fokuserar i år på koncentration och motivation och sammanfattningen nedan löper som en röd tråd i undervisningen. Koncentrationsförmågan är begränsad för oss alla när hjärnan översvämmas av intryck och när belöningscentrat i hjärnan lockar uppmärksamheten på annat håll. Artikeln ger oss både bekräftelse och inspiration till att fortsätta arbetet för att alla ska kunna lyckas.
"Så kan man underlätta sitt barns inlärning.
1. Informera om att hjärnan är ­plastisk och kan påverkas ­med hjälp av ansträngning.
Man måste träna för att klara av att göra vissa saker och för att bli bättre.
Det är viktigt att ha full koncentration på uppgiften för att nå framgång.
Det är naturligt att ibland bli frustrerad och att misslyckas.
Även uppmärksamhet och arbets­minne, som ofta är ett problem vid exempelvis adhd, förbättras av träning.
2. Ge barnet omedelbar återkoppling på sina insatser, både positiv och negativ,
Säg inte alltid att det är ”jätte­bra”. Tala om vad som är bra och vad som är mindre bra. Säg kanske att ”här hade du kunnat anstränga dig litet mer”.
Kravlöshet kan leda till att ­barnet ger upp vid minsta motgång.
3. Försök få barnet att förstå att allt inte kan vara skojigt i stunden, utan att det kan finnas en högre målsättning med kunskaper och färdigheter."
Läs hela artikeln här.